Pagina's

donderdag 6 juni 2013

Binnenbeentje op Levenslied Tilburg

Daar sta je dan, tussen duizenden mensen die allemaal meezingen met de artiest op het podium. Bier wordt over je heen gegooid. Je loopt op een tapijt van plastic bekertjes en iedereen valt bijna om. Ja, in Tilburg was het weer Levenslied afgelopen Zaterdag! Leuk dacht ik! En ging gelijk een kijkje nemen...



Met mijn vriend strompel ik Levenlied door. Ik moet eerlijk zeggen, persoonlijk hou ik niet van die muziek. Al toen wij aankwamen kon ik ook gelijk onderscheid maken tussen de liefhebbers van het levenslied en de partygangers. Veel jongeren zaten aan het bier, waren een beetje mee aan het blairen en keken totaal niet naar het podium. Ze waren alleen maar met elkaar bezig. Ja, dit zijn de partygangers. Duidelijk te zien, maar naarmate we dichter bij het podium kwamen zag je allerlei wat oudere mensen helemaal genieten van de muziek. Ze konden zich vermaken met een lekker drankje en gaan helemaal op met het podium. Dit zijn toch echt wel de liefhebbers van het levenslied.

Ik had het daar al gauw gezien. Die Nederlandstalige muziek is gewoon niks voor mij. Daarom liepen we maar naar de Ski-hut. Je raad het al, alle muziek is apres-ski. Toch was het daar best gezellig. Naarmate wij naarbinnen liepen zag je gelijk de sfeer veranderen. Van wat oudere blairende mensen naar jonge pubers die overal bier heen gooien. Veel vrouwen met korte rokjes in tijgerprintjes waren aanwezig. Best raar als je van buiten naar binnen loopt. Je loopt een heel ander volk in.

Toch wou ik ook nog naar een andere kroeg. 1 van de gay-barren in Tilburg: de Popcorn. Dus wij liepen naar buiten, weer door de menigte van levenslied de gay-bar in. Vroeger had ik het spannend gevonden. Vroeger vond ik het maar raar als ik daar naar binnen loop. Nu zie ik niet veel verschil meer met een gewone kroeg. Ik ben er namelijk heel erg aan gewend. Je moet je voorstellen dat als jij voor het eerst twee jongens intiem met elkaar ziet dansen, dat dat er best raar uit kan zien. Maar naar mate de tijd merk je er niks meer van. Ik zie het nu zo vaak. Ik kijk er niet meer van op. Zo ook mijn vrienden niet. Voor mij is de Popcorn een hele normale bar geworden.

Natuurlijk zie je wel wat dingen die anders zijn in zo'n bar. Zo zie je bijvoorbeeld hele andere kleding. De vrouwen kleden zich veel mannelijker: Wijde broeken met een grote riem. Mannen juist veel vrouwelijker: lage V-halzen en strakke broeken. Dan heb ik het ook nog niet over het dansen gehad!
Toch zul je je verbazen hoeveel hetro's er in een gay-bar staan. Ga er maar van mij uit: bijna de helft is gewoon hetro. Dus waarom bang zijn om een keer een gay-bar in te lopen? Die mensen bijten heus niet.

Al met al heb ik weer een gezellige nacht gehad afgelopen zaterdag. Zo krijg je ook door dat als je deze blog schrijft, hoeveel je met verschillende subculturen te maken hebt. Maar ieder zijn eigen ding. Ieder zijn eigen stijl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten