Pagina's

vrijdag 31 mei 2013

Sweet Lolita? WTF is dat nou weer!

Ooit gehoord van de Lolita cultuur? Ik eerst ook nog niet. Ik kwam het tegen toen ik naar bijzondere subculturen aan het zoeken was. Ik was geinteresseerd door de opvallende en uitbundige kleding en ben gelijk op onderzoek gegaan naar deze cultuur. Heb jij ooit zulke mensen gezien hier in Nederland? In Japan blijken er heel veel rond te lopen!
Lolita is vooral erg populair in Japan. Het is een soort mode subcultuur. Vrouwen die zich kleden als letterlijke poppen. Een jurk, nep haar hoge kousen en schattige schoentjes. Hoewel het in Japan heel populair is, zijn er ook vrouwen die het in Nederland dragen.

Er zijn verschillende stromingen binnen Lolita:
Othic lolita, Sweet lolita, Circus lolita, Wa lolita, Qi lolita, Shiro lolita, Kuro lolita, Sailor lolita, Punk lolita, Hime lolita, Guro lolita, Ero lolita, Country lolita, Classic lolita, Boystyle, Aristocrat, Alice lolita, Lolita cosplay. 

Ondanks dat er zo weinig Nederlandse Lolita vrouwen zijn, is dit meisje met het filmpje hieronder een echte Sweet Lolita. Dit betekend dat ze alles heel schattig en kinderlijk heeft. Ze draagt roze kleding, veel strikjes en haar kamer staan vol met schattige dingetjes. Hieronder zie je hoe haar huis en kleding eruit ziet:





Dit meisje draagt haar kleding niet om op te vallen. Net zoals andere lolita's in Nederland doen ze dit voor zichzelf. Ze voelen zich zelfverzekerd en gemakkelijk in dit soort kleding. Zelf dragen ze deze kleding niet altijd, maar vooral bij evenementen, meetings en van al die belangrijke gelegenheden.

Hieronder is nog een interessant filmpje over klaas die duikt in verschillende bijzondere subculturen. Hij gaat kijken bij showworstelaars, Lolita's en Punkers. Het zelfde Nederlandse Lolita meisje komt in dit filmpje terug. Hier verteld ze haar verhaal en haar leven. Erg interessant om te kijken hoe dit meisje in haar eigen cultuur leeft.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1251577

Mijn mening over Lolita's?
Ik zou zelf het nooit gaan dragen, niet mijn smaak. Toch vind ik het wel een interessante subcultuur. Vooral omdat de kleding erg overdreven is en je niet vaak ziet. Ik vind het mooi dat iemand zich zo uit. Maar zoals dat filmpje met het interview: WAT EEN DURE HOBBY! Daarbij is het iets wat jonge mensen doen, maar als ze ouder zijn kleden ze zich niet altijd meer zo. Het is in mijn ogen dus ook meer een subcultuur voor jongeren maar zou nooit voor eeuwig blijven.

Graag zou ik jullie mening willen horen over de Lolita subcultuur! Wat vind jij ervan?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten