Pagina's

donderdag 30 mei 2013

HELP! IK BEN EEN NERD!

Brilletje op, Gestreept bloesje aan, onverzorgde kleding, kroeshaar, veel gamen, met z'n neus in de boeken en niet populair. Ja, dat is een Nerd! Nerds zijn stom! Met Nerds ga ik niet om!




Je kent het allemaal wel van scholen, zodra iemand veel met zijn neus in de boeken zit is diegene een nerd. Iemand die elke dag leert en goede punten haalt. Iemand die goed ligt bij de leraren. Maar is dit zo erg? Waarom stoten wij zulke mensen af? School is toch om te leren? School is toch voor je toekomst, het is toch belangrijk dat je goede punten haalt?

Toch wordt dit nooit gesnapt, vooral niet op middelbare scholen. Wanneer jij veel leert, hoor je er niet bij. Dit komt omdat leren niet het aller leukste is wat mensen doen. Ze doen liever gezellige sociale dingen. Wanneer iemand het 'niet leuke' inruilt voor het 'leuke'. Gaat het dus mis. Het is een soort kuddegedrag. Iedereen wil sociaal zijn en leuke dingen doen. Zie jij andere mensen leuke dingen doen, wil jij daarbij horen. Of het nou belangrijk is of niet. Nerds zouden er dus niet bij horen, omdat ze eerder iets doen wat belangrijk is dan wat ze leuk vinden.

Maar denk is na, zou het niet veel beter zijn als de hele wereld Nerds zijn, vooral op de middelbare school. Die Nerds lachen je namelijk later uit, jij hebt een kleine baan waarbij je net kan rond komen. Misschien doe je helemaal iets wat je niet leuk vind. Die Nerd heeft er hard voor gewerkt om te komen waar hij of zij nu is.
Daarbij moet je ook eens nagaan hoe het zit met leren. De ene haalt een HAVO-diploma op zijn duimpje. Ik weet zeker dat ook dit jaar er weer heel veel scholieren de examens op hun duimpje hebben gehaald. Daarentegen zijn er ook veel mensen die juist als een gek de boeken in moeten, om super veel moeite te doen om hun diploma te halen.

Hiermee wil ik gewoon zeggen dat het niet erg is om af en toe veel te doen voor je studie. Het is niet erg om de nerd uit te hangen, het is juist goed! Goed om je te concentreren op je toekomst. Het maakt dus niet uit wat andere mensen van je denken, later weet je heus wel beter. Al moet ik wel zeggen dat ik ook niet echt de nerd uithang. Ik hou helemaal niet van leren en doe ook alleen wat nodig is. Natuurlijk vind ik een studie belangrijker en probeer ik onderscheid te maken tussen mijn sociale leven en het leven van een nerd. Ik weet dat het niet altijd even makkelijk is. Maar ik weet zeker, na mate je verder in de toekomst komt, je ervaring ervoor zorgt dat jij en ook ik goed onderscheid kunnen maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten